torstai 31. maaliskuuta 2016

Italian reissu

Lähdimme Wanderlustin järjestämälle reissulle Italiaan 24.päivän iltapäivällä, bussi lähti noin kolmen aikaan suunnaten Maastrichtiin hakemaan viimeisetkin matkaan tulijat, ja siitä sitten Belgian, Luxembourgin, Saksan ja Sveitsin läpi Italian Venetsiaan, joss vietimme ensimmäisen päivän. Bussimatka Utrechtista kesti n. 17 tuntia, joka oli aika tuskaa, mutta nukuin yöllä jotenkuten, vaikkakin päivällä oli hieman huono olo huonosta nukkumisesta johtuen. Bussi oli täynnä porukkaa, sillä se oli pysähtynyt aiemmin jo Amsterdamissa ja Rotterdamissa, ennen meille asti tuloaan.

Ensimmäinen päivä oli siis Venetsiassa, toinen Firenzessä ja kolmas (pääsiäissunnuntai!) Milanossa, sekä yöt vietimme Bolognassa Park Hotelissa. Menimme Venetsiaan veneellä, sillä keskustaan ei pääse veden yli bussilla, ja San Marcosin venepysäkiltä lähdimme viiden hengen porukalla (Minä, kämppikseni Arthy, sekä kolme muuta, joista yksi oli bussissa vieruskaverini joka matkusti yksin, ja kämppikseni kaksi kaveria). Aika pian eksyimme väenpaljoudessa toisistamme ja löysin lopulta vain tämän yksin matkustaneen tytön, Mozan. Kuljimme sitten keskenämme, ja pidimme hauskaa kaupungissa. :) Yleismielikuvani Venetsiasta on se, että veden määrä on mahtava, kaunis kaupunki ja pidin siitä kovasti, mutta kaupungin yleisolotila oli hyvin turistipainoitteinen. En nähnyt yhtäkään kauppaa joka ei olisi ollut tuliaisliike turisteille, ja ainoat paikalliset tuntuivat olevan Gondolien soutajat. (Gondolimatka kiinnosti mutta maksoi 80e, joten jäi väliin ;;v;;)

Kaduilla oli paljon erikoisen näköisiä ihmisiä suurissa mekoissa, joiden kanssa sai käydä ottamassa kuvia, mutta sen jälkeen he pyysivät siitä maksua, joten jätimme tämän väliin ja kuvasimme vähän kauempaa :--D

Kanaalin toisella puolen oli kirkko, jonka tornista sai aivan ihania maisemakuvia Venetsiasta, ja kirkon pihallakin veden korkeuden näki selvästi. Kiivetä sinne ei tarvinnut, sillä paikassa oli hissi, mikä oli ihan hyvä sillä kanaalilippumme veneeseen oli voimassa vain tunnin!

(Olen melko varma että nuo olivat muotilehtiin kuvattavat feikkihäät, sillä he tekivät samaa rutiinia vaikka kuinka monesti!)

(Venetsia on yllättävän pieni)

Illalla suuntasimme takaisin San Marcosin pysäkille, jonne oli ilmestynyt lisää tuliaiskojuja, ja ostimme Mozan kanssa maskit muistoksi kaupungista ennen lähtöä kohti yöpaikkaamme Bolognassa!

Nukkumaan pääsimme vähän puolenyön jälkeen, ja herätys oli jo kuudelta, mutta nukuimme hieman pommiin (ehdimme silti bussiin ja vieläpä aamupalallekin, tosin se meni aika kiireellä!!). Lähtö Lauantaiaamuna oli kohti Firenzeä, ja toisin kuin illalla pimeässä, nyt pystyin katselemaan Bolognankin kauniita maalaismaisemia. Niistä minulla ei ole kuvaa, sillä paikkani bussissa ei ollut helppo kuvauspaikka :/ Mutta pääosin siellä oli kukkuloita ja peltoja. Ajoimme myös yhden korkean kukkulan yli, ja myönnän etten pidä korkeista paikoista lähes ollenkaan, mutta maisemat olivat mahtavat!

Firenzessä suuntasimme ensin Pisaan, joka oli myöskin yllättävän kaukana :0 Siellä oli hyvin paljon ihmisiä, ja hyvin lämmintä, toisin kuin hotellilla, josta syystä vaatevalikoimani oli hieman (paljon) väärä sinne. Kuvassa näkyy villapusero, mutta n. 5minuuttia tämän jälkeen jouduin vaihtamaan hihattomaan paitaan etten saa lämpöhalvausta :D Siltikin tuntui että oli turhan kuuma.

(Yritys oli kova mutta koordinaatio petti ja aurinko heijasti :D)

(Kävimme Pisan jälkeen Firenzen näköalatasanteella)

Firenzessä meitä odotti ohjattu kierros, jonka reittiä en enää muista sillä kaikki paikannimet olivat pitkiä ja Italiaksi :') matkalla oli joka tapauksessa  keskustan kirkkoja, hyvin kallis koruliikekatu ennen kanavan yli menevää siltaa, ja taidemuseo vanhan aatelisperheen salareitin varrella. Jos emme laske Venetsian vesistöjä, niin Firenze oli kolmesta kaupungista ehkä suosikkini!

(Kirkko. Nimi unohtui ;;v;; Kuulemma Euroopan tai maailman neljänneksi suurin.)

(Heaven's Door äskeisen kirkon pihalla)

(Kaupungintalo)

(Silta, jossa oli Pariisin tyyliin parien kiinnittämiä lukkoja erään patsaan ympärillä, sekä kauniit näkymät.)

Firenzessä söimme myös elämäni parasta spaghettia, (Spaghetti alla carbonara) ja toivon että osaisin itse tehdä samanlaista! Pitää yrittää joskus sitten kotona, kun on tutut kokkausvälineet käytössä taas :P Täällä en hirveästi tykkää säilyttää ruokatarvikkeita sillä rakennuksen kämpissä näkyy välillä koppakuoriaisia, ja minä en tunnetusti pidä ötököistä ollenkaan.

Milanosta minulla ei ole hirveästi sanottavaa, sillä se oli lähinnä kiertelyä ja shoppailua siellä missä kaupat olivat vielä auki, kun todella moni paikka oli pääsiäissunnuntain (ja sunnuntain ihan yleisestikin) takia kiinni. Lämmintä oli jälleen, ja kävimme jäätelöllä, sillä joka nurkalla oli "Gelato"-paikka eli jäätelökioski näin suomeksi. Pistaasi- ja jugurttijäätelöt olivat suosikkejani!

(Ihan oikea linna Milanossa. Sisällä oli museoita ja paljon kissoja vallihaudoissa juoksemassa)

(Kirkkoaukio keskustassa)

Ostin Milanosta summassa yhden kivan paidan, sillä yleensä L-koko menee minulle hyvin ihan sovittamatta, mutta ilmeisesti Italian koot ovat hieman erilaisia, sillä se menee juuri ja juuri päälle ;v; Onneksi ei ollut kallis, sillä alennusmyyntejä oli kaikkialla.

Paluumatka alkoi illalla, muistaakseni kymmenen aikaan, ja perillä Utrechtissa olimme n. puolenpäivän maissa, joten matka oli jälleen pitkä. Tällä kertaa nukuin ihan hyvin, vaikkakin univelat piti silti nukkua pois kämpälle päästyäni. :) Hyvä reissu oli ja todellakin hintansa ja bussimatkansa arvoinen! Seuraavan kerran matkustan ensi viikolla itsekseni junalla Saksaan tätini luo, sillä Blokki 3 koulussa loppuu ja Blokki 4 alkaa vasta 26.päivä. Tänä viikonloppuna olisi World Pillow Fight Amsterdamin keskustassa, mutta en tiedä ehdinkö sinne, sillä viime hetken kurssitehtävät ovat juuri nyt niin kesken että joudun keskittymään niihin täysillä! >:0 Pitäisi ostaa joku halpa tyynykin sinne, sillä tuota ainoaani en kyllä lähde sinne tuhoamaan!